Recensie Complementair in Ref. Dagnlad

Om op de oeroude panfluit meer dan sentimentele sierwaarde te leveren, moet je van goeden huize komen. Het lukt Gerlinda van den Berg ruimschoots op de cd "Complementair". Ze werkt samen met Gerben Mourik, die speelt op het bescheiden en fijnzinnige Engelse koororgel van de Michaëlskerk in Oudewater.

Speelt de fluit in "Cantilene pastorale" van Guilmant en Scherzetto van Vierne nog vooral achtereenvolgens mooi en virtuoos met het orgel mee, in het minder op rechtstreekse expressie gerichte "Trois mouvements" van Alain ontstaat een echte, nu eens uiterst subtiele dan weer puntige, dialoog.

Sterker nog geldt dat voor "Drie Dialoge" van Hermann Schroeder, met hun neobarokke, afstandelijker taal, waaraan de panfluit een aangename dosis warmte toevoegt.

Het diepst reikt het duo in de aan hen opgedragen, zeer geïnspireerde driedelige Sonatine van Arie Keijzer. In het Andante klinken afwisselend solistische en duopassages, met zowel in de prachtig gevoelige fluit als het hier dramatische orgel een elegische ondertoon. Het afsluitende Allegro is een brok vitale muziek, dito gespeeld: de ostinato-motieven van het orgel met daarboven twee met elkaar wedijverende melodieën in beide instrumenten leveren een verwoed gesprek op, dat ongedacht harmonisch eindigt.

De solo's van Mourik –Andante van Kint en de knappe impressies over "Syrinx" van Debussy die intelligent aansluiten én reageren op de voorafgaande fluitsolo in het gelijknamige werk– zorgen voor fraaie en prettige intermezzi in dit uitgekiende en creatieve programma. Een horizonverbredende cd voor traditionele liefhebbers en voor verstokte afkerigen van de panfluit.  <28 januari 2016, Piet van de Wege>